Skip to main content

Ongeveer 1 op de 3 branden in de regio is een schoorsteenbrand. Het niet op tijd laten vegen van de schoorsteen is daar een belangrijke oorzaak van. Nadat tijdens de energiecrisis in de winter van 2022/2023 aan iedereen werd gevraagd wat zuiniger aan te doen met gas, nam het gebruik van open haarden en houtkachels flink toe in het stookseizoen.

In het kader van ‘voorkomen is beter dan blussen’ was er dus alle reden om een online campagne te starten om schoorsteenbranden te voorkomen. Door middel van een postcodeselectie konden we via Facebook met korte filmpjes heel gericht mensen benaderen in een postcodegebied rondom de plek waar een schoorsteenbrand had plaatsgevonden. Analyse achteraf wees uit dat deze filmpjes een groot bereik hadden. Meer dan 300.000 mensen keken ernaar.

De verwachting is dat, onder invloed van een wat rustigere energiemarkt, in de winter van 2023/2024 de mensen wat terughoudender zullen zijn in het stoken van hout en weer vaker de verwarming aanzetten.

Ga naar de inhoud