Skip to main content

In de periode van oktober tot maart komen veel schoorsteenbranden voor. We willen inwoners stimuleren om zich brandveilig te gedragen in hun woning. Je beseft pas echt hoe erg het is als het bij jou in de buurt gebeurt. Dat is hét moment om bewoners te vertellen over brandveiligheid. Het begon met een pilot waarbij we op Facebook een aantal risicocommunicatieberichten inzetten in een wijk waar net een schoorsteenbrand plaats had gevonden. De resultaten van de pilot waren goed genoeg om toe te passen bij alle schoorsteenbranden in onze regio die als kleine brand werden geclassificeerd. Schoorsteenbranden die als middelbrand waren geclassificeerd of schoorsteenbranden met slachtoffers, vielen bewust buiten de campagne. Om aan te zetten tot gedragsverandering pasten we gamificatie toe: een spelvorm waarbij we de boodschap meer laten leven in spelvorm. Dit helpt goed bij het opnemen van informatie en zorgt voor een toename van motivatie en betrokkenheid. Met dit uitgangspunt werd de campagne ‘Brandweermannen geven hints’ ontwikkeld. In dit spel beeldt een brandweerman iets uit en moet de speler raden wat het goede antwoord is.

Leave a Reply

Naar de inhoud springen