Corona
In 2021 is corona er al een jaar en is ook nog niet weg. Net als in 2021 zijn we als veiligheidsregio een betrokken speler: een verbinder, ondersteuner, initiatiefnemer, organisator en adviesorgaan. We stemmen voortdurend lokaal, regionaal en landelijk.
Paraat en vakbekwaam
Ook in 2021 zijn we in staat onze paraatheid en vakbekwaamheid te garanderen. Met name in de tweede helft van het jaar kwam dit onder druk te staan door de snelle verspreiding van een nieuwe variant en de bijbehorende quarantainemaatregelen. Hierdoor waren we genoodzaakt voortdurend roosters aan te passen, zijn er gedwongen verloven ingetrokken en waar nodig vrijwilligers ingezet. Zo lukte het ons paraat en vakbekwaam te zijn en blijven.
Continuïteit bedrijfsvoering
Met zorg en aandacht voor de medewerkers en goed functionerende thuiswerkfaciliteiten zijn er geen nadelige gevolgen voor de bedrijfsvoering.
Crisisorganisatie
Om onze bestuurders, colleges, raden en ambtenaren van de 24 gemeenten te adviseren en te ondersteunen zijn onze medewerkers ingezet ten behoeve van meerdere projectteams zoals het projectteam Bevolkingszorg (BZ), het Multi back-office (scenarioteam), team Communicatie en de wekelijkse beleidsteamvergaderingen. In 2021 gaat het om ongeveer 2.000 interne uren en 680 uren extern ingehuurd.
Campagne Brabantse Lichtpuntjes
In de periode dat de corona-maatregelen het strengst waren en we in een zware lockdown zaten, rolden wij op 29 maart 2021 de Lichtpuntjes campagne uit. Dit deden we samen met onze partners zoals gemeenten, GGD’s, politie en andere veiligheidsregio’s. De lichtpuntjes brachten licht & lucht in onze en andere regio’s.
Bekijk hier de campagne
Mooie resultaten
Naast het plaatsen van 55 trotters in 12 gemeenten in onze regio hebben we vooral ingezet op een online-campagne onder andere via google-display en sponsored ads. We zagen heel veel inspirerende lichtpuntjes en lokale vertalingen voorbijkomen. Tot aan Friesland toe waren ze zichtbaar.
Bekijk hier de samenvatting van de aanpak en de resultaten.
Genomineerd
Onze lichtpuntjes werden als ‘pareltjes in de publieke communicatie’ gezien en de campagne is genomineerd voor de Galjaardprijs 2021. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een initiatief op het gebied van publieke communicatie. Ze werd beoordeeld als inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak en impact qua resultaat. Winnaar zijn we niet geworden maar trots zijn we!